Лажни и хаковани профили

РАЗЛИЧИТИ ТИПОВИ ЛАЖНИХ НАЛОГА НА ФАЦЕБООК ПРОФИЛИМА

Лажни Facebook налози представљају налоге који су направљени са циљем да не представе људе као стварне особе. Facebook има тенденцију да његови корисници при идентификацији буду искрени. Они желе да знају ствари о вашем стварном животу, односно да користите Facebook у сврхе којима је и намењен. Упркос томе што Facebook тражи од људи, многи га користе кроз профиле који не представљају њихов прави идентитет. Из много разлога људи креирају лажне налоге.

1.Spambots

Одређени налози су направљени са циљем спамовања Facebook група рекламама. Линкови њихових профила их обично одају. Они промовишу одређене ствари за продају. Овакви налози углавном немају Пријатеље, али и ако имају обично су и они ботови. Некада налози могу изгледати као да су спамботови иза њих, а уствари се иза њих налазе особе које користе налог у пословне сврхе. Интеракција са њима је најбољи начин да се сазна да ли је налог прави или није. Спамботови ће ретко одговорити на поруку или имати интеракцију са стварним корисницима.


2.Likebots

Оваква врста налога постоји само да би лајковала одређене ствари. Они углавном лајкују странице, а понекад и коментаре. Често њихови лајкови могу бити купљени, а могу бити и део одређених удружених ботова који промовишу одређене фирме или познате личности. Овакви налози ретко постављају садржај, али лајкују велики број неповезаних садржаја.


3.Прогонитељ

Facebook има могућност да дозвољава да један корисник блокира другог, тако што ће они бити невидљиви један другоме. Неће бити у могућности да виде једни другима подељени садржај или коментаре, чак ни заједничке пријатеље уколико их имају. Шта се дешава кад бивши супружник или бивши момак или девојка желе да шпијунирају њихове бивше партнере, али немају ту могућност зато што су блокирани? Они праве лажне профиле да би шпијунирали своје бивше партнере. Овакви прогонитељски профили ретко праве невоље или имају интеракцију са било ким другим. Понекад ако прогонитељима постане досадан контакт са прогоњеним, профил може еволуирати у Трол налог да би му постало занимљивије.

4.Псеудоним налози

Ово нису у потпуности лажни профили, већ особе које се не осећају добро под својим именом и презименом, отварају профиле користећи псеудониме. Овакви налози често су стварани да не би други људи могли да их нађу када претражују профиле. Иако овакви налози често буду пријављивани од стране других људи, Facebook не приморава кориснике да користе своја права имена. За разлику од других друштвених мрежа, Facebook је врло истрајан и ефикасан у томе да његови корисници потврђују своје профиле. Ако особа која користи овакву врсту налога, свој број телефона упише и тиме валидира налог, онда Facebook толерише псеудоним налог.


5.Wоrk Branded профили


Ово су налози који нису у потпуности лажни, али обзиром да не представљају праву особу они тиме крше правила Facebook-а. Профили попут ових нису креирани из лоших разлога. Углавном је то нека рекламна врста профила. Facebook не мари много што људи креирају овакве профиле. То може имати бенефиције из маркетиншких разлога, без обзира што су профили необични.


6.Тролови

То су људи који комуницирају са другим људима на више нивоа, од пријатељске до сатиричне и насилне интеракције. Неки од њих су већински садистички настројени, док се други искрено забављају и остављају траг на Facebook-у на начин на који не би могли без анонимности. Тролови углавном користе Фацебоок групе или остављају коментаре на Facebook страницама.


7.Дечији налози

Деца млађа од 13 година не би требало да имају Facebook налоге. Многа деца, међутим, имају паметне телефоне и на њима Фацебоок налоге. То значи да многа деца која нису довољно стара да би користила Facebook, са намером се претварају да су старији него што јесу. Мада је врло  јасно када се погледа један такав налог, по садржају који је на њему постављен, да се ипак ради о детету. Родитељима се саветује да надгледају активности своје деце на друштвеним мрежама, и да деца знају да их родитељи надгледају. Деца су деца и радиће непромишљене ствари. То их може пратити током читавог живота, иако им данас то не изгледа тако. Родитељи би требало да се потруде да њихова деца не буду на друштвеним мрежама без њиховог надзора.


8.Лажно представљање

Најомраженији налози на Facebook-у јесу налози људи који се лажно представљају. То су људи који намерно користе нечије име да би остали људи мислили да  је то та особа. Уколико се нађете у ситуацији да се неко представља као ви, то би требало одмах да пријавите. Будите спремни да имате доказе којим ћете потврдити да сте то ви, јер се може десити да особа која је направила лажни профил прва пријави вас.


Како да идентифукујете лажни Инстаграм профил?

1.Какав садржај је постављен? Ако су слике лошег квалитета или нејасно видљиве онда је то јасан знак да је у питању бот.

2.Колико људи они прате? Обично бот налози су аутоматски подешени да лајкују и прате друге налоге. Ако приметите налог који прати имеђу 5000-7500 људи, обично се ради о лажном налогу.

3.Један од начина који показује да се ради о лажном налогу је и када је постављена прва фотографија? Ако налог има око 200 објава може изгледати као прави налог, али ако дођете до прве фотографије и приметите да је она постављена пре 1-2 недеље онда је очигледно да се ради о лажном налогу.

4.Проверите њихову интеракцију. Погледајте њихове слике и видите да ли су одговарали другим корисницима који су коментарисали.


-Ако налог има 20.000 пратилаца али добије само 50 лајкова, тада знајте да су купљени лажни пратиоци.

-Ако слике имају велики број коментара. Лако је рећи да ли је неки коментар прави или лажни. Или ако нема коментара али имају велики број пратилаца, то такође говори о купљеним пратиоцима.

-Погледајте њихове пратиоце. Изаберите насумично 10 имена и погледајте да ли су ти налози лжни или прави.


Тинејџери са лажним налозима на друштвеним мрежама:

Да ли су Ваша деца безбедна?

Друштвене мреже су све популарније, а самим тим и родитељска контрола. Добра ствар је што већина родитеља активно прати правила везана за безбедност на интернету и примењују разне врсте контроле да би им деца била безбеднија на друштвеним мрежама, као што су Фацебоок, Тwиттер, МyСпаце. Лоша вест је што многа деца покушавају да избегну родитељску контролу тако што креирају лађне налоге, за које њихови родитељи не знају.

Неки родитељи имају погрешно мишљење да Фацебоок може да спречи људе да праве дупле налоге. Прави налог Вашег тинејџера не мора садржати име и презиме, већ само надимак.

Многе друштвене мреже траже од корисника да имају само један налог, али заправо, највише што могу је да ограниче да се путем једне емаил адресе отвори један налог. Законски, једини проблем је када неко креира дупли налог на туђе име, али тинејџери који креирају лажне налоге да би заварали њихове родитеље нису легални проблем.

Иако није нелегално, то значи да постоји одређена доза неповерења између тинејџера и родитеља. Лажни профили нису нужно знак да је тинејџер укључен у неке опасне радње, али постоји знак да се ваш тинејџер не слаже са вама у вези приватности и родитељске контроле.

Постоје ситуације када родитељи морају да користе различите врсте надзора, али генерално, заштита безбедности деце најбоље функционише када је дете упућено у то да га родитељи контролишу, јер тада имају осећај да се њихова приватност поштује и не осећају се угроженим.


Друштвене мреже су све подложније цyбер криминалу. Скоро свака особа је била у ситуацији да прими неки спам емаил. Без обзира да ли је то покушај крађе идентитета, или само вирус који је преузет са непровереног сајта, или преварант који се претвара да је богати странац који тражи помоћ…

Али у међувремену смо сви постали паметнији. Традиционални спам приступ је постао мање ефикасан, и као резултат тога, преваранти су се окренули ка друштвеним мрежама, где је теже одбранити се.

Шта чини лажне Фацебоок захтеве тако ефикасним?

Фацебоок има јединствени социјални квалитет који га чини специјално погодним за сyбер нападе. Нећете очекивати никакву невољу од ваших „пријатеља“. Међутим, уколико правила приватности нису специјално подешена тако да ограничавају приступ, када прихватите новог пријатеља, он може видети све ваше информације које имате на профилу, укључујући и остале пријатеље, сараднике, датум рођења, рођаке, град у ком живите…

Одатле, је потребно само пар корака до преузимања слабо заштићене лозинке или убацивање вируса на Фацебоок налог.  А пошто ти напади долазе од пријатеља, ко би посумњао?

Најочигледнији начин да цyбер криминалци искоришћавају људе на Фацебоок-у је и злонамерни захтев за пријатељство. Можете помислити да једноставним одбијањем захтева за пријатељство од људи које не познајете можете решити проблем. Нажалост, ствари нису тако једноставне.

Многи људи имају стотине ако не и хиљаде пријатеља на Фацебоок-у, и уобичајено је код њих да прихватају нове пријатеље без да размисле о томе. Ово је најчешћи случај код особа које користе друштвене мреже за самопромоцију. Захтеви од познаника ваших пријатеља на Фацебоок-у могу бити потпуно легитимни, чак и ако нису. Све што је потребно да неко од ваших пријатеља прихвати такав лажни захтев, и самим тим дође и до вас.


Идентификација лажних захтева за пријатељство на Фацебоок-у

Често можете доћи до закључка да ли је налог лажан или не гледајући у профил.

-Лепи људи: Многи преваранти користе фотографије лепих и атрактивних људи за њихове лажне профиле. После свега, ко не би желео да мисли да је нека прелепа особа заинтересована да вас упозна боље.

-Мало или без објава: Преваранти постављају лажне налоге алгоритамски, и обично се не труде да постављају додатне информације на профил. Ако видите налог који нема објава, велике су шансе да је налог лажан.

-Насумични лајкови: Лажни налози често лајкују велики број различитих страница и објава, да би другима деловали као прави налози. Уколико лајкују потпуно насумичне ствари, и странице које су контрадикторне, може се рећи да је налог лажан.

-Пар пријатеља: Ако је неко нов на Фацебоок-у, прва ствар коју раде јесте проналажење пријатеља које већ познају. Они неће додавати насумично људе које не познају. Проверите листу пријатеља. Ако не видите неког кога познајете, или та особа има једног до два пријатеља, тада је профил вероватно лажан.

-Не одговарајте на поруке: Непозната особа која је генерално заинтересована да вас боље упозна, сигурно ће одговорити на сваку поруку коју пошаљете. Ако мислите да би профил могао бити прави, пошаљите кориснику поруку и пријатељски га питајте нешто. Ако нема одговора, вероватно комуницирате са ботом а не са човеком.


Опасности лажних налога на Фацебоок-у

Можете помислити, па шта ако имам пар лажних пријатеља? Шта може да се деси? Нажалост, лажни пријатељи вас могу довести у опасност:

-Хаковање: Фацебоок налози су лако компромитовани, често зато што користе слабе шифре. Једном када се преварант нађе на вашој листи пријатеља, могу искористити информације са вашег профила и тако доћи до ваше шифре. Или могу покушати да добију шифру од неког кога ви познајете.

-Преваре: Постоје многе традиционалне преваре које раде посебно добро када се спроводе кроз хаковани Фацебоок налог. Једна од уобичајених превара је и фишинг напад, у ком добијате захтев за помоћ од „пријатеља“ на Фацебоок-у који је игубио новчаник или пасош. Одатле има више варијација оваквих захтева, суштина је да ће вас питати да пошаљете вашем „пријатељу“ одређену суму новца у кратком временском периоду. Док шватите да то није ваш пријатељ који вас је контактирао, обично буде већ касно.

-Крађа идентитета: Потенцијално још опаснија је могућност да са компромитованог налога вашег ријатеља, шаљу злонамерне линкове или апликације за преузимање, често са поруком „Хеј, надам се да ће ти се свидети нова прича“ или нешто слично. Једном када кликнете на тај линк, фишинг програм бива инсталиран на ваш рачунар, који води до крађе идентитета, вирусе, и остале злонамерне активности.


Крађа идентитета је једна врста криминалне активности која која укључује неовлашћено коришћење вашег имена и личних информација, да би вас покрали или починили било какав злочин у ваше име. Крађа идентитета може бити спроведена или онллине, физички користећи одштампана документа или комбинацијом.

Ризици

-Бити обманут тако да откријете ваше личне податке кроз емаил, поруком, писмом или телефонским позивом

-Крађа или приступ документима (рачунима из банке, пасошу, возачкој дозволи)

-Када неко преко вашег рамена гледа у рачунар или АТМ апарат док подижете новац



Симптоми

-Ако не добијате изводе или нека друга документа- може се десити да је неко дао другу адресу уместо ваше

-Примате кредитну картицу коју нисте захтевали

-Одбијају вас за кредит из непознатих разлога

-Изгубили сте или вам је неко украо ваш пасош или личну карту

-Не можете да се пријавите на сајт користећи вашу уобичајену шифру


Превенција

-Не делите информације о налогу са другим људима

-Осигурајте се тако што ћете увек имати ажуриран антивирус програм

-Ако сте у могућности пажљиво чувајте ваша документа на сигурном месту.

-Никада не откривајте личне информације путем емаил-а, поруке, писма или телефона.


Шта да радите уколико је ваш идентитет украден

-Реагујте брзо да би штета била што мања

-Ако можете, приступите и промените вашу шифру користећи јаке шифре

-Уколико не можете да приступите, контактирајте техничку подршку тог сајта, за даље савете

-Промените шифру и на другим сајтовима за случај да су и оне компромитоване

-Ако од вас сајт тражи одговор на тајно питање, промените и њега

-Проверите ваше остале личне информације, као што је адреса, да би се уверили да то није промењено

-Пријавите нестанак или крађу докумената у најкраћем могућем року


Крађа идентитета тинејџера

Које су то ствари које родитељ може да уради да би помогао да се смањи ризик крађе идентитета тинејџера

-Ограничите дељење личних информација. Родитељи и деца би требало да се суздрже од дељења превише информација путем интернета, укључујући пун датум рођења и адресу становања

-Реците вашој деци да не деле њихов ЈМБГ без ваше дозволе

-Научите вашу децу да направе комплексну шифру, а потрудите се и ви да користите комплексне шифре.

-Одговорите вашу децу од дељења корисничких имена и шифри са њиховим пријатељима

-Разговарајте са вашом децом о томе шта они деле путем интернета укључујући ажурирање одређених програма

Крађа идентитета може утицати на свакога, укључујући тинејџере. Важно је да препознате шта су личне информације, као и кораке како да их заштитите. Крађа идентитета је када неко користи ваше информације за њихову добит. Због тога, би требало да будете опрезни када постављате информације на интернету. Растом броја друштвених мрежа и сајтова за блогове, потреба да се заштити ваш идентитет онлине постаје све више важна. Лични профили и блоговање о личним искуствима креирају јавни запис ваших личних информација. Једном када је објављено, скоро је немогуће обрисати те информације.


Савети за заштиту вашег идентитета онлине:

-Користите највиши ниво подешавања приватности. Не прихватајте уобичајена подешавања.

-Прочитајте пажљиво политику приватности – неке од главних друштвених мрежа уствари кажу да ће користити или продати ваше информације у циљу рекламирања

-Користите најмањи број информација које су потребне за регистрацију и коришћење одређеног сајта. Будите пажљиви у одабиру корисничког имена, потрудите се да не одајете ваш прави идентитет.

-Креирајте јаке шифре и мењајте их често. Јака шифра би требало да буде дужа од 8 карактера, да садржи велика и мала слова, као и бар један нумерички карактер. Немојте делити шифру нисаким.

-Мудро бирајте садржај који постављате. Никада не постављајте личне информације. Када блогујете немојте никада откривати локацију на којој се налазите или локацију неког догађаја на који планирате да идете.

-Будите пажљиви у постављању фотографија. Потрудите се да фотографије које постављате не садрже доказе, као што су адреса становања, посла или школе. Такође, не постављајте фотографије које показују негативна понашања, што укључује алкохолисано стање, провокативне позе или неке нелегалне активности. Кроз неко време ви ћете обрисати такве фотографије, али ће оне наставити да постоје у цyбер свету.

-Имајте интеракцију само са људима које познајете и имате поверење. Немојте откривати превише, јерчак и они које познајете могу искористити неке информације и тиме вам нанети штету.

-Потврдите емаил-ове и линкове у емаил-овима које сте добили са сајтова друштвених мрежа.

-Инсталирајте анти-вирус програм да би заштитили ваше информације и држали их ажурираним.


Како се може десити крађа идентитета на сајтовима друштвених мрежа

Зато што морате открити неки део личних информација да бисте користили сајтове друштвених мрежа, постоји ризик од крађе идентитета. Ризици од крађе идентитета на друштвеним мрежама:

-Ако користите низак ниво приватности или јавни профил

-Прихватате позиве и ступате у контакт са непознатим људима

-Преузимате бесплатне апликације које користите на вашем профилу

-Дајете шифру или неке друге детаље људима које познајете

-Учествујете у квизовима који могу захтевати од вас да откријете много лилчних података

-Пратите линкове који вас воде на неке друге сајтове, чак иако је линк вама послат од стране вашег пријатеља или постављен на његов профил.

-Користите неажуриран програм за превенцију злонамерних програма или података, који вам могу копирати ваше личне податке са рачунара.


Шта ако вам неко преузме налог?

-Контактирајте администраторе на друштвеној мрежи и објасните шта се догодило

-Ако вам је шифра промењена, тражите им да вам доделе нову. То ће бити привремена шифра која ће вам дозволити да приступите вашем профилу, како бисте накнадно променили ваше информације. Када будете били у могућности, промените шифру и сигурносно питање за ваш налог. Зависно од озбиљности преузимања вашег налога, можда ћете узети у разматрање и гашење налога, као и отварање новог емаил налога, по могућству са друге адресе и сервера.

-Контактирајте све људе из вашег адресара и обавестите их да имате нову емаил адресу, јер вам је неко преузео профил. Питајте их да ли су они примили или одговорили на неки емаил који је послат у ваше име са вашег налога. Ако јесу, набавите копије тих емаилова или порука.


Ако имате један од бесплатних емаил налога и не постоји могућност да ступите у контакт са администратором. Шта радити?

Нажалост, са бесплатним налозима скоро је немогуће ступити у телефонски контакт са администраторима. Већина ових сајтова има емаил адресу или онлине формулар за пријаву проблема који можете попунити.

-Потражите секције „Помоћ“ или „Контактирајте нас“ на њиховом сајту. Ту се налази онлине формулар или емаил адреса за директан контакт са администраторима.Неки администратори ће вам одмах доделити једнократну шифру са којом ћете моћи да приступите вашем налогу. Други, ће вам у року од пар дана одобрити приступ налогу.

-У неким случајевима, администратори можда неће бити у могућности да реше ваше проблеме и особа која вам приступа  налогу ће моћи то и даље да чини. У таквим случајевима можда треба да отворите нову емаил адресу. У том случају, ако је могуће, направите копије свих важних емаил-ова које чувате на вашем налогу. Обришите све информације тако да особа која вам приступа налогу не може да види ваше емаил-ове.

-Немојте ништа слати са овог налога на ваш нови налог, јер онда откривате вашу нову емаил адресу и постоји могућност да вам та особа приступи и новом налогу.

-Обавестите све у вашем адресару да имате нову емаил адресу.