Добробит деце у дигиталном окружењу

Државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, поводом Светског дана детета, поручила је да је неопходно да деца буду посебно заштићена у дигиталном окружењу, с обзиром на бројне опасности којима су изложена.

“Деца почињу да користе „паметне“ уређаје у најранијем узрасту, већ од 4. године живота, када још увек немају способност разумевања нити селекције садржаја са којима се сусрећу на интернету. Због тога је кључно да имају подршку и надзор одраслих приликом откривања дигиталног света“, истакла је Матић, наводећи да око 70 одсто деце предшколског и млађег школског узраста користи ове уређаје самостално. Она је изнела податак да је у Србији у последњих годину и по дана Националном контакт центру за безбедност деце на интернету годину пријављен 101 случај који се односи на криминално злостављање деце онлајн, док је у свету Интерпол за седам година регистровао десет хиљада случајева сексуалног злостављања деце путем интернeта.

„Поред најтежих облика злоупотреба, деца су изложена и штетним садржајима, вршњачком насиљу и другим видовима угрожавања и узнемиравања на интернету, међу којима је и прекомерна употреба. То, међутим, не значи да им треба уводити забране, односно ускраћивати право на позитивне потенцијале дигиталних технологија, нарочито у образовању, већ да је обавеза друштва да их едукује и усмерава ка правилној и безбедној употреби нових технологија“, рекла је Матић.

Државни секретар је позвала грађане, а посебно родитеље, старатеље и наставнике, као и децу и младе, да се информишу и потраже савет о заштити на интернету у Националном контакт центру за безбедност деце на интернету, бесплатним позивом на број телефона 19833 или путем интернет платформе www.pametnoibezbedno.gov.rs.

Светски дан детета обележава се 20. новембра у целом свету на иницијативу Генералне скупштине Уједињених нација од 1954. године са циљем да промовише добробит деце, да упозори на обавезе које друштво има према деци и поштовању њихових права, као и да скрене пажњу на актуелне проблеме са којима се деца суочавају.