• Добробит деце у дигиталном окружењу

    Објављено 20.11.2018. у Дигитална безбедност

    Државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, поводом Светског дана детета, поручила је да је неопходно да деца буду посебно заштићена у дигиталном окружењу, с обзиром на бројне опасности којима су изложена.

    “Деца почињу да користе „паметне“ уређаје у најранијем узрасту, већ од 4. године живота, када још увек немају способност разумевања нити селекције садржаја са којима се сусрећу на интернету. Због тога је кључно да имају подршку и надзор одраслих приликом откривања дигиталног света“, истакла је Матић, наводећи да око 70 одсто деце предшколског и млађег школског узраста користи ове уређаје самостално. Она је изнела податак да је у Србији у последњих годину и по дана Националном контакт центру за безбедност деце на интернету годину пријављен 101 случај који се односи на криминално злостављање деце онлајн, док је у свету Интерпол за седам година регистровао десет хиљада случајева сексуалног злостављања деце путем интернeта.

    „Поред најтежих облика злоупотреба, деца су изложена и штетним садржајима, вршњачком насиљу и другим видовима угрожавања и узнемиравања на интернету, међу којима је и прекомерна употреба. То, међутим, не значи да им треба уводити забране, односно ускраћивати право на позитивне потенцијале дигиталних технологија, нарочито у образовању, већ да је обавеза друштва да их едукује и усмерава ка правилној и безбедној употреби нових технологија“, рекла је Матић.

    Државни секретар је позвала грађане, а посебно родитеље, старатеље и наставнике, као и децу и младе, да се информишу и потраже савет о заштити на интернету у Националном контакт центру за безбедност деце на интернету, бесплатним позивом на број телефона 19833 или путем интернет платформе www.pametnoibezbedno.gov.rs.

    Светски дан детета обележава се 20. новембра у целом свету на иницијативу Генералне скупштине Уједињених нација од 1954. године са циљем да промовише добробит деце, да упозори на обавезе које друштво има према деци и поштовању њихових права, као и да скрене пажњу на актуелне проблеме са којима се деца суочавају.


  • Јавно-приватна партнерства за јачање информационе безбедности

    Објављено 19.11.2018. у Дигитална безбедност

    Државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, изјавила је да је у решавању питања информационе безбедности предузет системски приступ у успостављању регулативе у овој области, заштити кључних сервиса, као и у борби против сајбер криминала, подсетивши да је захваљујући таквим напорима, према индексу развоја националне информационе безбедности Србија је на високом 16. месту на листи од 114 земаља коју је утврдила естонска e-governance academy.

    У уводном обраћању на округлом столу на тему „Јавно-приватна партнерства за сајбер безбедност“, који је организовао Женевски центар за демократску контролу оружаних снага (DCAF) у сарадњи са Министарством трговине, туризма и телекомуникација, државни секретар је рекла да то Министарство подржава овај вид размене и сарадње.

    „Поред сарадње са институцијама и невладиним организацијама на овом пољу, између осталих, са Српском академијом наука и уметности, Фондацијом Share, Министарство је укључено и у рад „Петничке групе“, која представља позитиван пример јавно-приватног партнерства за јачање информационе безбедности“, навела је Матић.

    Она је најавила измене Закона о информационој безбедности ради потпуног усклађивања са европском NIS директивом (Директивом о мрежној и информационој безбедности).

    „Предвиђено је смањење броја ИКТ система од посебног значаја, затим допуњавање листе области са услугама дигиталне инфраструктуре, као и дефинисање поступања релевантних органа и институција у случају инцидента који значајно угрожавају и нарушавају информациону безбедност у Републици Србији“, саопштила је државни секретар.

    Она је истакла и значај међународне сарадње у овој области, у циљу размене информација, знања и искуства, као и регионалне сарадње у оквиру Дигиталне агенде за Западни Балкан која је покренута на Дигиталној скупштини у Софији у јуну ове године.


  • Преговори са компанијом „Алибаба“

    Објављено 19.11.2018. у ИКТ и привреда

    Државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, саопштила је да је то Министарство потписало Уговор о поверљивости са компанијом „Алибаба“, који обема странама налаже да не објављују у јавности информације о току преговора о сарадњи.

    „По завршетку преговора, издаћемо заједничко саопштење о, надамо се, успешним резултатима и даљим корацима учвршћивања сарадње“, рекла је Матић, подсетивши да је у септембру на састанку у седишту те компаније са потпредседницом „Алибабе“ Хелен Ху и компанијским тимом за Европу договорено да се до краја године финализирају сви планови чији је крајњи циљ пласирање платформе за електронско плаћање Алипеј (Alipay) на српско тржиште, а да се на  тржишту Кине промовише туристичка понуда Србије.


  • Прекомерна употреба интернета

    Објављено 15.11.2018. у Дигитална безбедност

    Интернет је одличан алат за помоћ у учењу и образовању и неко време које ће ваше дете провести на интернету ће бити у ту сврху. Заправо, од прошле године ИНФОРМАТИКА И РАЧУНАРСТВО у нашим школама уведен је као обавезан предмет за ученике петог и шестог разреда основног образовања. Од пресудног је значаја да помогнете вашој деци да успоставе праву равнотежу између оnline времена за учење и оnline времена за забаву и друштвене мреже.

    Како могу да помогнем мом детету да постигне одговарајући баланс?

    Бројне студије су показале да дуготрајно седење може да повећа ризике повезане са хроничном болешћу, гојазношћу, проблемима спавања, срчаних болести и изостанком непосредне  социјалне комуникације „очи у очи“. Под дуготрајним седењем подразумева се седење 8 – 12h и више, дневно. Ово се односи и на активности попут вожње, рада на рачунару  и гледања телевизије. Детету интернет пружа многе предности, укључујући боља искуства у учењу, креативност, друштвену интеракцију, забаву и побољшање моторичких вештина. Међутим, те предности губе своју сврху прекомерном употребом.

    Ако вам се чини да оnline активност вашег детета има негативан утицај на личну добробит или физичко понашање (или на вашу породицу), онда размотрите предлог о временским ограничењима коришћења интернета.

    Неке од промена које могу указати на прекомерну употребу интернета укључују:

    •оnline активности које ометају опште здравље и благостање

    •опсесија одређеним сајтовима или игрицама

    •љутња кад се од детета затражи да одмори и угаси рачунар

    •буде узнемирен или раздражљив када је удаљен од рачунара

    •смањен интерес за друштвене активности као што је дружење, изласци са пријатељима, бављење спортом

    •велики умор

    •занемаривање школских обавеза

    •наизглед изолован или повучен

    •смањена лична хигијена

    •негативне промене у  понашању

    • главобоља, напрезање очију и поремећај сна

    •прескакање оброка


    Неке промене у понашању су нормални део одрастања као на пример тинејџерски период, али покушајте да сазнате са чиме се ваше дете бори, јер можда је жртва сајбербулинга (вршњачко насиље путем интернета), има проблема са пријатељима или му је ментално здравље угрожено. У разговору, питајте своје дете о томе колико времена проводи на интернету и објасните зашто је то забрињавајуће и какве су последице.

    Покушајте да покажете да сте свесни колико су дигиталне технологије неизоставни део савременог живота и никада немојте да га казните тако што ћете му одузети таблет, мобилни телефон или рачунар. Разговарајте са педагогом и психологом школе, они могу да вам помогну.

    Пробајте да га анимирате неким спортским активностима, хобијима, кућним љубимцем, шетњама у природи…

    Договорите се да нема интернета док се не ураде домаћи задаци или среди кућа, нема мобилног телефона на столу док траје оброк или увече после 22h. Покушајте да и ви испоштујете ова правила јер деци сте ви модел понашања који најпре усвајају.

    Покушавајте све, само никад не одустајте!

    На крају, када су последице од прекомерне употребе интернета толико јаке да угрожавају нормално функционисање детета, његов психички и физички развој, обратите се здравственим установама које се баве овим проблемом јер су зависност од интернета и зависност од видео игрица, дијагнозе које се лече.

  • Утицај и последице Јутјуба на децу

    Објављено 14.11.2018. у Дигитална безбедност, Друштвене мреже

    Јутјуб је основан 2005. године, али се нешто касније појавио код нас. У почетку  није одмах имао пуно посета, али се то временом променило. Јутјуб је мрежа која служи за размену видеозаписа које корисници могу прегледати, коментарисати и оцењивати. У правилима ове мреже је наведено да је деци млађој од 18 година приступ забрањен, али у пракси то није случај.

    Утицај Јутјуба

    Са повећањеим броја корисника, како оних који снимају, тако и оних који гледају, повећало се и време које људи проводе на овој мрежи, али и старосна граница се доста променила. Уколико узмемо у обзир податак да посечан корисник смарт телефона прводи између 2 и 3 сата дневно користећи га, на основне ствари као што су писање порука, позиви и сликање потроши не више од 30 минута, намеће нам се питање шта радимо остатак времена?.Одговор је једноставан - или се гледа Јутјуб или се проводи време на друштвеним мрежама Инстаграм, Твитер, Фејсбук.

    Моћ Јутјуба

    Јутјубери као стални извори информација имају моћ колику и једна медијска кућа. Наравно, што је већи круг људи који прати тог јутјубера, то је већа његова моћ. Садржај видеа одређује колико ће придобити пажње и чију ће пажњу придобити. Уколико неко обрађује озбиљне, политичке, филозофске, социолошке или сличне теме, његови пратиоци ће бити особе приближних година или старији, али уколико се обрађују теме попут животних прича, реакција, драма, тотуриала, пранкова, у већини случајева публика тог јутјубера је или приближних година или млађа. Из тог разлога они који снимају за Јутјуб морају да воде рачуна о речима које изговарају, као и о томе какав ће утицај имати на публику (поготову они који снимају забавне садржаје који најчешће привлаче пажњу малолетних особа).

    Јутјуб је нова телевизија?

    Конкретна разлика између Јутјуба и телевизије јесте у пубици, тј. старосној доби публике. Највећи број активних корисника Јутјуба су млађе особе, док данас ТВ претежно гледају старији људи.  Иако многи мисле да ће конкурентност између телевизије и Јутјубa довести до изумирања једног од њих, то се неће десити, јер колико год се ширио круг људи који су компјутерски писмени, увек ће се наћи неко ко жели да гледа телевизију.

    Забрана адолесцентима

    Као што јe већ речено, иако постоји у правилима, не постоји у пракси. Нa Јутјубу можмо наћи снимке деце које имају 10-11 година, где покушавају да опонашају своје узоре и да ради исте ствари као и јутјубери које прате. На овакве снимке деца остављају мноштво увредљивих коментара. Зато ограничите приступ деци, јер то може помоћи њима самима и њиховом детињству.

    ЗАПАМТИТЕ: Деца нису психички спремна да издрже линч који проживљавају, што може да доведе до озбиљних последица.


    Извор: itmagazin.info


  • Контролиши свој дигитални живот како не би био жртва онлајн превара – други део

    Објављено 07.11.2018. у Дигитална безбедност

    Сајбер криминалци увек смишљају нове разне начине злоупотребе путем интернета како би неког преварили и стекли профит. У наставку је други део текста о финансијским преварама.

    1.Креирају лажне веб странице које имитирају званични сајт банке са циљем да изврше превару


    Фишинг“ банкарски мејлови наводе примаоца мејла да кликне на линк у мејлу, који ће вас одвести на лажни сајт банке где од вас траже да откријете и упишете своје финансијске и личне податке.

    Лажне банкарске веб странице изгледају скоро идентично као званичне веб странице легитимних компанија. Такви сајтови често садрже поп-уп прозоре са захтевом да унесете своје акредитиве  за банку. Прави сајт банке не садржи такве прозоре.

    Овакве веб странице обично садрже:

    • Захтев за брзим и хитним одговором. На легитимним веб страницама нећете наћи такве поруке;

    • Лош дизајн самог сајта – будите опрезни са сајтовима који имају недостатке у њиховом дизајну или грешкама у правопису и граматици;

    • Поп-уп (искачуће) прозоре – Обично се користе за прикупљање осетљивих информација од вас. Немојте кликнути на њих и не шаљите личне податке у оквиру таквих прозора.

    2. Претварају се да су заинтересовани за романтичну везу

    Романтичне преваре се обично одвијају на онлајн сајтовима за упознавање, али преваранти често користе друштвене мреже или имејл како би ступили у контакт са жртвама.

    Како препознати ову врсту преваре?

    • Неко кога сте недавно упознали онлајн, изјављује јака осећања према и тражи да разговарате приватно;

    • Поруке које такве особе шаљу су често лоше написане и нејасне;

    • Профил на друштвеним мрежама није у складу са оним што говоре;

    • Траже од вас да шаљете интимне слике или видео снимке о себи;

    • По неколико недеља и месеци стрпљиво чекају да стекну ваше поверење. Затим вам испричају детаљну причу и затраже вам новац, поклоне или податке о вашем банковном рачуну/кредитној картици;

    • Ако не пошаљете новац, можда ће покушати да вас уцене. А ако пошаљете новац, они ће тражити више;

    • Увек ће имати изговор и да се оправдају због чега њихова веб камера не ради, зашто не могу да путују да вас упознају и зашто им увек треба више новца.

    Ако сте жртва овакве врсте преваре:

    • Немојте паничити и осећати се кривим, овакве преваре се дешавају чешће него што можете замислити;

    •Одмах зауставите комуникацију. Уколико је могуће сачувајте сву преписку у виду слика екрана и све доказе који би могли помоћи идентификовању преваранта;

    • Поднесите жалбу полицији и корисничкој подршци сајта путем кога је преварант први пут ступио у контакт са вама. Пријавите профил преваранта и све друге детаље који ће им помоћи да спрече да други корисници буду преварени;

    • Што пре контактирајте банку или другу финансијску институцију, уколико сте открили податке о броју текућег рачуна и друге сличне податке које би преварант могао да искористи како би вам нанео штету.

    3. Користе друштвене мреже како би сазнали и злоупотребили ваше личне информације

    Лични подаци могу бити од користи криминалцима. Заштити се од превара такође значи одржавање ваших личних информација сигурним и безбедним.

    Чак и ако су вам налози на друштвеним мрежама конфигурисани као „приватни“ и правилно заштићени, или ако сте опрезни и не делите пуно информација у својим профилима (слике, видео записи, ажурирање статуса и слично) преваранти користе различите технике како би вас навели да упишете своје личне податке (име, имејл адресу, лозинку, број кредитне картице итд.), информације које се затим могу користити за крађу идентитета.

    Ваши лични подаци могу помоћи преварантима да:

    • врше неовлашћену куповину вашом кредитном картицом, отвореним банкарским рачуном, телефонским налогом или контактом;

    • узимају зајмове и кредите;

    • продају ваше личне информације другим преварантима;

    • изврше нелегалне послове под вашим именом.  

    Многи напади прате сличан образац, неки класични укључују:

    • Твишинг (комбинација речи Твитер и фишинг) је чин слања поруке кориснику Твитера која их упућује да посете линк сајта. Ако се корисник пријави и упише е-маил адресу и лозинку на лажни сајт, нападач добија све податке о налогу.

    • „Ко је гледао ваш профил или страницу на друштвеној мрежи? Таква услуга ће захтевати да одобрите приступ вашем профилу како би открили ко га је све посећивао. Када кликнете на линк и одобрите лажно истраживање, омогући ћете приступ вашим личним информацијама. Преварант сазнаје ко су ваши пријатељи којима затим нуди исту лажну услугу и на тај начин сакупља информације.

    • „Да ли си ти на овом видео снимку?“ Кликом на ове видео снимке завршићете у анкети која зарађује новац за преваранта. На овај начин бисте могли да заразите свој уређај вирусом или другим видом малициозног софтвера.

    • „Ваш налог је отказан. Потврдите свој имејл налог.“ Такве преваре имају за циљ да сазнају ваше приватне информације и акредитиве за рачун.

    • Преваре које укључују поклон картице, лажне понуде јавних личности и поклањање брендова високе вредности – имају за циљ да корисници открију личне информације или се региструју за скупе услуге. Сваког месеца узимају нову форму и звуче превише добро да би било истинито – тражени сервис или производ никада неће стићи.

    • „Чудесни производ, бесплатно испробавање!“ Ова онлајн шема користи бесплатне пробне понуде, лажну подршку и анкете како би вас преварили да платите производ и претплату за коју нисте ни знали да се пријављујете (нпр периодичне накнаде за опрему).

    • „Желите да зарадите пуно новца, а да притом радите од куће?“ Сваки посао који захтева накнаду за почетак је врло вероватно лажан. Ови огласи се налазе на друштвеним мрежама и директно упућују на понуду која се наплаћује за комплет који ће вам помоћи да започнете са прављењем хиљада евра. Од вас се може тражити доста личних података, укључујући број пореског рачуна, копија пасоша или возачке дозволе. Неке понуде за посао могу бити покриће за илегалне активности везане за прање новца, тражећи да примате уплату на ваш банкарски рачун за провизију, а затим проследите новац страној компанији. Бићете злоупотребљени за прање новца, што је кривично дело.

    • „Помозите, у невољи сам.“ Особа се лажно представља да је ваш даљи рођак коме су хитно потребне паре и најчешће ступа у контакт са вама путем друштвених мрежа, али и мејлом, телефоном и порукама. Наводно је у великој невољи и тражи од вас да му уплатите новац.

    4. Убеђују вас да паметно улажете у инвестицију


    Преваре заједничких инвестиција могу укључивати уносне инвестиционе могућности као што су акције, обвезнице, крипто валуте, ретке метале, иностране земљишне инвестиције или алтернативну енергију.

    Који су знаци?

    • Добијате нежељене позиве;

    • Обећавају вам брз повратак и сигурност инвестиције;

    • Понуда је доступна само за ограничено време;

    • Понуда је доступна само вама и од вас се тражи да ником не кажете за њу.

    … или вам представљају сјајну онлине понуду!

    Потрошачи и предузећа све више купују и продају онлајн. Онлајн куповина је често добра куповина, али пазите на преваре.

    Шта можете да урадите?

    • Користите домаће малопродајне веб странице када је то могуће – већа је вероватноћа да ћете решити било какве проблеме уколико их буде;

    • Проверите рецензије и искуства пре било какве куповине;

    • Користите кредитне картице – тако имате више шанси да вам новац буде враћен;

    • Плаћајте само помоћу услуге сигурног плаћања. Да ли траже услугу преноса новца или новчану дознаку? Добро размислите пре него што одлучите да купите;

    • Плаћање вршите само када сте повезани на безбедну интернет конекцију – избегавајте коришћење бесплатног или отвореног јавног бежичног интернета;

    • Плаћајте само на сигурном уређају. Редовно ажурирајте свој оперативни систем и антивирус програм;

    • Избегавајте рекламе које вам нуде компромитујуће послове или чудесне производе. Ако звучи превише добро да би било истинито, вероватно није тако;

    • Поп-уп прозор који наводи да сте добили награду. Размислите двапут, можда сте освојили само злонамерни софтвер;

    • Ако купљени производ не стигне, обратите се продавцу. Ако нема одговора, контактирајте своју банку;

    • Увек пријавите било који покушај преваре полицији, чак и ако нисте постали жртва преваре.


    Онлајн преваре, први део.

  • Ниш ослонац дигитализације српске привреде

    Објављено 06.11.2018. у ИКТ и привреда, ИКТ у образовању, науци и култури

    Државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, истакла је на отварању Форума напредних технологија у Нишу, да тај град, као технолошки и иновативни расадник представља један од ослонаца дигитализације српске привреде.

    „Влада Србије континуирано улаже у истраживање и подстицај иновација у овом граду“, рекла је Матић, подсетивши да је током прошле године реновирано и опремљено 607 квадратних метара на Електронском факултету у Нишу и да је отворен Стартап центар који је постао средиште окупљања иновативних компанија јужне Србије.

    Она је најавила да ће до краја новембра почети изградња Научно-технолошког парка у Нишу и да је започет пројекат проширења Електронског факултета, који ће омогућити обуку студената за коришћење напредних технологија и учење кроз праксу, развој бизнис инкубатора, као и простор за истраживање и развој производа већих компанија.

    „Савет за иновационо предузетништво и информационе технологије предложио је и проширење и опремање радионица Научно-технолошког парка Београд и унапређење опреме Електротехничког факултета у Београду и Инвестиционог центра тог факултета“, додала је државни секретар, напоменувши да су оба пројекта процењена на укупно 5 и по милиона евра.

    Осим подстицања истраживања и предузетништва за успешну дигитализацију кључни су и закони, али и инфраструктура и развој дигиталних вештина, навела је државни секретар, подсетивши да су усвојени важни закони за развој дигиталне економије, као што су Закон о електронској идентификацији, електронском потпису и услугама од поверења у електронском пословању и Закон о информационој безбедности.

    „У области развоја широкопојасних мрежа нове генерације Министарство трговине, туризма и телекомуникација припремило је програм подстицаја изградњи отворених приступних оптичких мрежа у руралним подручјима“, навела је Матић, подсетивши да је усвојена и Стратегија развоја мрежа нове генерације.

    Она је додала и да је у циљу подизања дигиталних вештина у току пројекат „Повезане школе“, који ће допринети примени ИКТ- образовању, као и да је у процесу израда свеобухватне Стратегије развоја дигиталних вештина.

  • Контролиши свој дигитални живот како не би био жртва онлајн превара

    Објављено 31.10.2018. у Дигитална безбедност

    Сајбер криминалци увек траже начин како да зараде новац на ваш рачун. Ово су најчешћи начини онлине финансијских превара.

    1. Претварају се да су ваш директор

    Ови случајеви се однос на преваре када се сајбер криминалци претварају да су ваш директор или када је путем пословног имејла запослени који је овлашћен за плаћања преварен да плати лажну фактуру или изврши неовлашћен пренос новца са пословног рачуна.

    Како то функционише?

    Метод се заснива на жељи запосленог да брзо изврши задатак када га затражи руководство. Преваранти имају информације о организацији, а електронска пошта изгледа врло убедљива.



    Који су знакови упозорења?

    1.Директан контакт руководства преко нежељеног имјела или позива.

    2.Захтев за апсолутном поверљивошћу.

    3.Притисак и осећај хитности.

    4.Необичан захтев у супротности са унутрашњим процедурама.

    5.Претње или неуобичајена ласкања и /или обећања награде.

    2. Преваранти се претварају да су ваши клијенти

    Претварају се да су добављачи, пружаоци услуга, повериоци. Приступи могу бити путем телефона, писама или факса или имејла. Преваранти траже од банке да промене детаље плаћања за будуће фактуре (нпр. податке о примаоцу банковног рачуна).

    3. Они вас зову, шаљу вам поруке или имејлове

    Фишинг (путем имејла), смишинг (путем СМС) и вишинг (путем позива) је начешћи вид манипулације појединца како би се дошло до поверљивих информација корисника банкарских услуга.

    Банкарски емаил-ови

    Фишинг се односи на преварантске е-поруке које преваре примаоца како би одао личне финансијске или безбедносне информације.

    Како то функционише?

    Ови имејлове могу изгледати идентично типовима преписке које праве банке шаљу, копирају логотип и контекст праве е-поште;

    Користи се језик који преноси осећај хитности, на пример иницирају пенале ако не одговорите;

    Може вам затражити да преузмете прилог или кликнете на везу;

    Сајбер криминалци се ослањају на чињеницу да су људи заузети; на први поглед,  ове е-поште изгледају легитимно. Као резултат тога, прималац је веровато озбиљно схватио оно што је написано у имјелу и одмах поступа по њему.

    Позиви банке

    Вишинг (комбинација гласовних проука и емаил-а) је превара путем телефона у којој преваранти покушавају да преваре жртву у откривање личних, финансијских или безбедносних информација или преношењу новца на њих.

    СМС поруке банке

    Смишинг (комбинација СМС и емил-а) је покушај преваранта да добију личне, финансијске или безбедносне информације путем текстуалне поруке. Они делују као поуздан извор, а представлјају банку, издаваоца картица или провајдера.

    Како то функционише?

    У поруци ће вас обично питати (обично са осећајем хитности) да кликнете на одређени линк или позовете телефонски број како бисте потврдили, ажурирали или поново активирали свој рачун. Повезивање на веб страници доводи до лажног веб сајта и број телефона преваранта, како би изледала као права легитимана компанија. Циљ је да откријете било какве информације које ће помоћи преварантима да вам украду новац.

  • Сарадња у заштити од сексуалног злостављања деце на интернету

    Објављено 30.10.2018. у Дигитална безбедност

    Национални контакт центар за безбедност деце на интернету за годину и по дана од оснивања, регистровао је 84 предмета који имају елементе кривичног дела и односе се на сексуално злостављање деце, изјавила је државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић.

    Приликом потписивања Споразума о сарадњи са међународном организацијом „Save the children“, она је истакла да је у питању најтежи облик угрожавања деце на интернету, наводећи и податак да је Интерполова међународна база података за сексуално искоришћавање деце (ICSE) регистровала десет хиљада случајева таквог злостављања деце путем интернeта широм света, за седам година  од покретања базе.

    „Велики број оваквих случајева чак остаје непријављено или деца и родитељи обришу доказе и угасе налог на којем се десило узнемиравање. Тако преступници остају некажњени и настављају да узнемиравају и злостављају. Због тога је веома важна едукација, да и деца и одрасли знају како се поступа код злоупотреба, али пре свега ради превенције“, поручила је Матић, упозоривши да свака комуникација са непознатом особом, у којој се износе лични подаци или интима, носи са собом огроман ризик.

    Државни секретар је изразила очекивање да ће активности дефинисане у Споразуму о сарадњи, који је у име организације „Save the Children“ потписала менаџер канцеларије за Србију, Дубравка Врањанац, допринети квалитету едукативне кампање Министарства, ИТ караван, као и развоју Националног контакт центра за безбедност деце на интернету.

    Она је подсетила да поред телефонског и онлајн саветовања, едукације и пријема пријава, путем телефона 19833 и веб адресе www.pametnoibezbedno.rs, Контакт центар организује и презентације о безбедности деце на интернету широм Србије, које и сами грађани и школе могу да закажу.


  • Грађани приоритет у процесу дигитализације

    Објављено 26.10.2018. у ИКТ у образовању, науци и култури, Инфраструктура

    Мере за развој које се доносе на државном нивоу прате глобалне трендове и усмерене су на развој дигиталне економије и дигиталну конвергенцију, саопштила је државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, на свечаном отварању Бизнис дана конференције Синергија2018, у хотелу Краун Плаза у Београду.

    „Међутим, приоритет су грађани“, нагласила је Матић, објаснивши да  истраживања о онлајн активностима грађана који су на мрежи и њиховом разумевању могућности које дигиталне технологије нуде, показују потребу за развијањем дигиталне писмености и дигиталних вештина.  

    „Грађани дигиталне технологије углавном користе пасивно, чак 68,8% корисника никад не користи сервисе за плаћање преко интернета, а 66,6% не зна шта је клауд. И у погледу онлајн заштите прилично је низак ниво знања, на пример, 42,3% корисника нема лозинку за приступ свом уређају“, навела је Матић.

    Она је рекла да с обзиром на потребу за системским развојем дигиталних вештина код целокупног становништва, Министарство трговине, туризма и телекомуникација припрема Стратегију развоја дигиталних вештина.

    „Мере ће бити донете на основу потреба тржишта рада, са циљем омогућавања грађанима да искористе све бенефите дигитализације и ради сузбијања претећег дигиталног јаза између урбаних и руралних подручја“,  објаснила је.

    Државни секретар је напоменула да да је дигитализација образовања кључна за генерације будућности, подсетивши да то Министарство у сарадњи са Министарством просвете, реализује капитални пројекат за развој ИКТ инфраструктуре „Повезане школе“.

    Као кључна законодавне активности на плану подстицања дигитализације, Матић је навела доношење Закона о електронској управи, Закона о електронској идентификацији, електронском потпису и услугама од поверења у електронском пословању, Закона о информационој безбедности, Стратегију развоја нових мрежа, као и предлог новог Закона о електронским комуникацијама.