Roditelјi, da li ste čuli za izraz „šerenting“?

Da li znate šta je „šerenting“ (eng. sharenting)? To je pojam koji je nastao spajanjem dve reči iz engleskog jezika – „share“ što znači deliti i „parent“ što znači roditelј, a odnosi se na roditelјe koji objavlјuju previše slika i video snimaka svoje dece na društvenim medijima.

To je #TMI (eng. to much information - previše informacija) verzija roditelјstva.

Neki roditelјi žele da sa svojim online prijatelјima podele koliko su zapravo ponosni na svoju decu i da se pohvale koliko su ona pametna i talentovana. To rade iz dobre namere ali to nije uvek dobra odluka. Roditelјi na taj način stvaraju reputaciju svoje dece na internetu od najranijih perioda života, ali većina dece ne želi da drugi lјudi vide njihove slike i snimke koje su njihovi roditelјi objavili. 

U mnogim kontekstima roditelјi nisu smatrali te stvari nekim velikim problemom, ali kod tinejdžera to može da utiče na njihovu vlastitu „sliku o sebi" ili da potencijalno dovede do sajber siledžijstva. Druga potencijalna opasnost od "šerentinga" je "digitalna otmica", kada nepoznate osobe preuzmu javno dostupne slike dece i koriste ih u kriminalne ili seksualne svrhe.

Tema šerentinga je postala prilično ozbilјna. U slučaju kada roditelјi objavlјuju previše informacija o svojoj dece na internetu javlјaju se naka od sledećih pitanja:

Pitanje sigurnosti: Ako je identitet dece otkriven putem interneta, time se dete izlaže riziku da mu identitet bude ukraden i bezbednost ugrožena. Roditelјi su mišlјenja da se to njihovom detetu neće desiti. Realnost je zapravo drugačija i zloupotrebe se sve češće dešavaju.

Pravna pitanja: U budućnosti roditelјi se mogu suočavati sa svim vrstama pravnih pitanja ukoliko ne dobiju pristanak svoje dece za objavlјivanje sadržaja na kojima se ona nalaze. Devojka koja je napunila 18 godina tužila je svoje roditelјe jer su objavili sliku dok je ona još bila beba, a ona nije pristala da slika bude postavlјena i time bila izložena zloupotrebi na internetu.

Digitalni narcizam: Objavlјivanjem previše sadržaja koji se tiču uspeha deteta ili nečeg drugog što je dete postiglo, roditelјi stiču utisak da ne rade ništa loše. Zapravo to nije dobro za decu a ni za roditelјe. Samopouzdanje roditelјa ne bi trebalo da se gradi na osnovu postignuća deteta.

Kako da roditelјi naprave balans između toga šta je u redu da objave na svojim profilima, a šta je ono što bi ipak trebalo da zadrže za sebe? Sa pojavom blogera i infuensera, mnogo roditelјa zarađuje novac time što objavlјuju sadržaje na raznim medijskim platformama čiji su glavni akteri njihova deca. „Daduniversity“ je mišlјenja da negativni efekti nadmašuju pozitivne kada se radi o postavlјanju sadržaja iz privatnog života deteta. Roditelјi bi trebalo da zastanu, razmisle i postave sebi sledeća pitanja pre nego što sledeći put objave nešto o svom detetu na društvenim mrežama.

Kakvu sliku stvaram o svom detetu na internetu? Kako druge osobe vide moje dete? Da li će se možda stideti zbog ovoga u budućnosti? I ono najvažnije, da li taj podatak može predstavlјati informaciju za pedofile koji to mogu iskoristiti da stupe u kontakt sa detetom?

Mame i tate bi trebalo da obratite pažnju da li žele da budu deo digitalne arhive svoje dece. Mnogi roditelјi smatraju da su, kao odrasle osobe, odgovorne za blagostanje vlastitog deteta i da im ne treba dozvola dece dok god smatraju da im fotografije ne čine nikakvo zlo. Međutim, oni moraju ozbilјnije da shvate zabrinutost svoje dece za privatnost. Jednostavan razgovor sa decom o tome kakve slike vole i da li se slažu da se one objave, pomoći će da se izgradi bolјi odnos na relaciji roditelј-dete. Postovi su digitalne tetovaže. Oni su trajni i gubite kontrolu kada ih objavite. Roditelјi moraju biti svesni kako bi taj sadržaj mogao uticati na život deteta na bilo koji način u budućnosti.

Izvor: www.daduniversity.com