Predrasude i nepoverenje potrošača najveće prepreke za razvoj e-trgovine

Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, saopštila je da je to Ministarstvo pripremilo nova zakonodavna rešenja koja detaljno uređuju savremene oblike elektronskog trgovanja robom i uslugama, precizirajući da se očekuje da Nacrt novog zakona o trgovini i Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini, budu usvojeni na Vladi Srbije do kraja juna.

Na konferenciji za novinare u Vladi Srbije, ona je istakla da i postojeći zakonski okvir obezbeđuje prostor poslovnim subjektima da razvijaju digitalne kanale prodaje, kao i da štiti prava potrošača u onlajn okruženju, ali da usled nedovoljne informisanosti i predrasuda, ovaj vid kupoprodaje još uvek nije dovoljno razvijen.

„Za nas je oblast elektronske trgovine od prioritetnog značaja, budući da nosi potencijal ne samo za razvoj digitalne ekonomije već i digitalnog društva i ukupne ekonomije. Iako ovaj vid trgovine beleži konstantni rast, činjenica da čak 45,4% korisnika interneta u Srbiji nikada nije kupovalo i poručivalo robu ili usluge onlajn, nije zadovoljavajuća“, navela je Matić i najavila da u cilju edukacije i trgovaca i kupaca o prednostima elektronske trgovine, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pokreće medijsku kampanju za razvoj ove oblasti.

Karen Vestergard, direktorka USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, u okviru kojeg se sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija sprovodi projekat „Razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji“,  rekla je da je cilj ove podrške jačanje ekosistema mikro, malih i srednjih preduzeća, jačanje poverenja potrošača, ali i celokupne digitalne ekonomije Srbije.

U okviru projekta biće izrađen Akcioni plan za mere razvoja e-trgovine u Srbiji, a sprovedeno je istraživanje koje je predstavio profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Dragan Stojković.

On je naveo da su najveće prepreke nepoverenje, neinformisanost ili nezainteresovanost potrošača, pri čemu se 43% plaši da će dobiti pogrešan proizvod. Sa druge strane, kao glavni pokazatelj o pogrešnoj percepciji ovog vida trgovine, naveo je podatak da 85% e-kupaca u Srbiji nikada nije imalo nijedan problem prilikom onlajn kupovine, dok su među 15% onih koji su nezadovoljni uglavnom oni koji su robu kupovali od neregistrovanih prodavaca.

Iz ugla privrednika na konferenciji za novinare govorila je Zorana Milidrag, predsednica E-komerc Asocijacije Srbije, koja je takođe istakla da su najveće potrebe u cilju razvoja e-trgovine edukacija trgovaca i potrošača, kao i mapiranje e-tržišta.