Oblasti delovanja:

Pretraži po ključnoj reči:

  • Facebook ponovo zloupotrebio podatke korisnika

    Objavljeno 19.04.2019. u Društvene mreže, Vesti

    Stručnjaci za računarsku sigurnost osudili su praksu Facebook-a, pogotovo jer su učitavali kontakte bez prethodnog dopuštenja vlasnika.


    Facebook je ponovno uprskao. Tako bi se ukratko mogao opisati poslednji u nizu sigurnosnih propusta ove najveće društvene mreže. Kako su stručnjaci za računarsku bezbednost otkrili, od maja 2016. Facebook je neovlašćeno i bez znanja vlasnika, učitao imenike 1,5 miliona novih korisnika Facebook-a.

    Naime, Facebook je novim korisnicima, uz brojne lične podatke, za registraciju na toj društvenoj mreži, tražio i lozinku njihovog e-mail računa. Objašnjenje – želeli su da potvrde njihov identitet. Ali umesto da potvrde identiteta novog korisnika, “ukrali” su njihove kontakte. Čim su oni upisali lozinku, Facebook je učitao i sačuvao njihove kontakte u svoju bazu.

    Stručnjaci za računarsku bezbednost osudili su Facebook-ovu praksu pogotovo jer su učitavali kontakte bez prethodnog dopuštenja vlasnika. Da bi stvar bila još gora, Facebook je priznao kako je neovlašćeno učitao kontakte, sačuvao ih u svoje baze i potom koristio kako bi poboljšao svoj sistem targetiranog oglašavanja, preporučio potencijalne prijatelje i izgradio vlastitu mrežu.

    Korisnici su uvek imali mogućnost učitavanja svojih imenika i kontakata, ali to je bilo na dobrovoljnoj bazi. Iz Facebook-a najavljuju kako će tokom sledećih nekoliko dana informisati oštećene korisnike o propustu, kao i ukloniti njihove kontakte iz sistema. Takođe dodaju kako korisnici sami mogu videti i odlučiti koje će kontakte deliti sa Facebook-om.

    Savet

    Potrebno je ulogovati se na nalog na Facebook-u i kliknuti na link 'kontakti', pogledati koji su kontakti učitani i obrisati one koje ne želite da delite sa Facebook-om. Na istom mestu možete proveriti i koje ste kontakte učitali kroz FacebookMessenger aplikaciju.

    Izvir: www.businessinsider.com

  • Takmičenje IT karavana 04 održano u Zrenjaninu

    Objavljeno 18.04.2019. u IT karavan, Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, poručila je đacima osnovnih škola u Zrenjaninu, koji su učestvovali u programu IT karavana 04, da iskoriste nove tehnologije kao bi sticali znanja i izrazili svoju kreativnost, ali da pri tome moraju da se zaštite od zloupotreba.  

    „Na putovanjima IT karavana u protekle tri godine, pokazali ste nam da uglavnom znate koje su opasnosti na internetu, ali morate uvek da budete obazrivi i da to znanje i primenite u praksi, i, naravno, da sa roditelјima i nastavnicima delite svoja onlajn iskustva“, rekla je Matić na početku takmičarskog programa u Hali sportova „Kristalna dvorana“.

    Ona je podsetila učenike i da za savete, informacije i prijave uvek mogu da se obrate Nacionalnom kontakt centru za bezbednost dece na internetu, na broj telefona 19833 ili putem portala „Pametno i bezbedno“.

    Na drugom ovogodišnjem takmičenju osnovaca u poznavanju digitalnih tehnologija i bezbednosti na internetu, u okviru kampanje IT karavan 04, osnovce u Zrenjaninu pozdravili su i pomoćnik gradonačelnika za oblast lokalnog, društveno-ekonomskog razvoja grada Zrenjanina, Duško Radišić, kao i predstavnica Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Danijela Šćepanović iz Sektora za digitalizaciju u prosveti i nauci.

    U programu pod sloganom „Faca interneta“, koji su vodili glumci Brankica Sebastijanović i Vučić Perović, učestvovalo je oko 300 đaka iz pet zrenjaninskih škola, koje su u takmičarskom delu predstavlјali timovi od po dve devojčice i dva dečaka.

    Najviše poena u kvizovima znanja i motoričkim igrama osvojila je OŠ „2. oktobar“, drugo mesto zauzela je OŠ „Petar Petrović Nјegoš“, treće OŠ „Žarko Zrenjanin“, četvrto OŠ „Dr Jovan Cvijić“ i peto OŠ „Sonja Marinković“.

    Četvrta po redu školska kampanja Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, koja promoviše i edukuje osnovce o primeni digitalnih tehnologija u učenju, kao i o načinima zaštite od zloupotreba tehnologija, počela je u Beogradu, u SC „Šumice“, 16. aprila. Nakon Zrenjanina, program će se održati i u Novom Pazaru, Čačku i Nišu.

    U celokupnom takmičenju pod sloganom „Faca interneta“ učestvuje ukupno 25 škola iz pet gradova sa oko 2000 đaka. Svi takmičari dobijaju nagrade, a pobednički timovi iz svakog grada provešće edukativni vikend u Naučno istraživačkoj stanici „Petnica“, gde će se  pripremati za finale koje je zakazno u Domu omladine u Beogradu, 22. maja.

  • Svečani početak IT karavana 04 u Beogradu

    Objavljeno 16.04.2019. u IT karavan, Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, svečano je otvorila IT karavan, četvrtu godišnju kampanju tog Ministarstva, namenjenu osnovcima, koja promoviše primenu digitalnih tehnologija u učenju i njihovo bezbedno korišćenje.

    „Vi ste možda i veštiji u upotrebi mobilnih telefona i računara i znate već mnogo o zaštiti na internetu, ali podelite ta iskustva sa roditeljima i nastavnicima, jer ćete onda moći zajedno da iskoristite sve prednosti novih tehnologija na bezbedan način“, poručila je državna sekretarka đacima u sportskom centru „Šumice“ u Beogradu.

    Ona je pozvala decu, ali i sve građane da se za savete i informacije o onlajn opasnostima i zaštiti obrate Nacionalnom kontakt centru za bezbednost dece na internetu na broj 19833, kojem takođe mogu i da prijave svaki vid uznemiravanja ili ugrožavanja putem interneta.

    U programu četvrtog IT karavana koji je ove godine takmičarskog karaktera, u Beogradu su učestvovali đaci petih i šestih razreda iz pet beogradskih škola koji su prošli predselekcioni kviz, a njih je bodrilo oko 300 njihovih vršnjaka iz tih škola. Učenicima se obratila i Danijela Šćepanović, predstavnica Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a program su vodili glumci Brankica Sebastijanović i Vučić Perović.

    U kvizovima znanja i motoričkim igrama inspirisanim onlajn bezbednošću, prvo mesto osvojila je OŠ „Drinka Pavlović“, drugo „Borislav Pekić“, treće mesto zauzela je škola „Svetozar Marković“, četvrto „Ljuba Nenadović“ i peto „Jelena Ćetković“.

    Svi takmičari dobili su nagrade, a pobednički tim će provesti edukativni vikend u Petnici, gde će se sa ostalim finalistima pripremati za finalno takmičenje koje je zakazano u Domu omladine u Beogradu, 22. maja.

    U celokupnom programu IT karavana 04, pod sloganom „Faca interneta“ učestvuje ukupno 25 škola iz pet gradova. Posle otvaranja u Beogradu, takmičenja će se održati i u Zrenjaninu, Novom Pazaru, Čačku i Nišu, i okupiće ukupno oko 2000 đaka.

  • Facebook, Instagram i WhatsApp ponovo imali prekide u radu

    Objavljeno 15.04.2019. u Društvene mreže, Vesti

    Društvene mreže Facebook i Instagram, kao i servis za razmenu poruka WhatsApp, juče nekoliko sati nisu bile dostupne korisnicima.

    Prekid je nastao nakon što je Facebook doživeo jedan od svojih najdužih prekida u martu, kada korisnici širom sveta nisu mogli da pristupe Facebook-u, Instagram-u i WhatsApp-u više od 24 sata.

    Na web sajtu Down Detector preko 14 hilјada lјudi iz celog sveta žalilo se da imaju probleme sa servisima koje pruža Facebook, dok je probleme sa Instagram-om i WhatsApp-om prijavilo više od sedam, odnosno više od tri hilјade lјudi.

    U toku jučerašnjeg dana oglasila se kompanija koja je saopštila da je rešila problem koji su neki korisnici imali prilikom povezivanja sa aplikacijama. Portparol kompanije se izvinio korisnicima zbog ove neprijatnosti. Facebook nije komentarisao uzrok problema, niti je rekao na koliko je korisnika ovo uticalo.

    Prošlog meseca Facebook je imao sličan problem kada korisnici iz celog sveta više od 24 sata nisu mogli pristupiti sajtu, kao ni Instagram-u ni WhatsApp-u.

    Izvor: www.digitaltrends.com

  • Google omogućio da se Android telefoni koriste kao sigurnosni ključevi

    Objavljeno 12.04.2019. u Vesti

    Google je objavio novu funkciju koja pametnim telefonima sa Android operativnim sistemom, daje mogućnost da služe kao sigurnosni kljuć odnosno dodatno poboljšanje za zaštitu korisničkih naloga.

    Hakeri su uspeli da zaobiđu dvofaktorsku zaštitu koja već postoji i zbog toga Google traži nova rešenja kako bi poboljšao zaštitu korisničkih naloga.

    Trenutno najsigurniji ključevi su tradicionalni sigurnostni ključevi, od sada Google daje mogućnost Android telefonima da imaju ulogu takvog uređaja.

    Pametni telefoni mogu biti vaši sigurnosni ključevi. Mogu se ugraditi u uređaje koji koriste Android 7.0+ operativni sistem, što vam olakšava otključavanje ove zaštite, bez potrebe da nosite dodatne sigurnosne ključve.

    Ova opcija na Android telefonima može se koristiti kao ključ za lične Google naloge i Google Cloud naloge na poslu. Važno je da vaš mobilni telefon ima operativni sistem 7 ili neku noviju verziju, uređaj sa Bluetoothom koji pokreće Chrome OS, mac OS ili Windows 10 i Google Chrome pretraživač.

    Kada se postavi Android uređaj kao sigurnosni ključ, kada god se zahteva prijava, telefon će primiti obaveštenje i tražiti dozvolu za pristup ili odbijanje zahteva.

    Google preporučuje korisnicima da i dalje koriste tradicionalne sigurnosne ključeve kao rezervne, ukoliko dođete u situaciju da vam je potrebno da povratite pristup nalogu.

    Preporuka Googla je da se rezervni ključ registruje i čuva na sigurnom mestu kako bi mogli da pristupite svom nalogu ukoliko izgubite telefon. Sigurnosni ključ se može kupiti kod brojnih proizvođača kao što je Titan sigurnosni ključ.

    Nova funkcija sigurnosnog ključa je dostupna od juče za korisnike Android uređaja koji imaju dvofaktorsku zaštitu na svojim nalozima.

    Više informacija o rizicima korišćenja besplatnih otvorenih Wi-Fi mreža, možete pogledati ovde.

    Izvor: informacija.rs

  • Čestitke mladim matematičarkama na olimpijskim medaljama

    Objavljeno 12.04.2019. u Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, čestitala je matematičkoj ekipi Srbije na osvojenim medaljama i ekipnom uspehu na Evropskoj matematičkoj olimpijadi za devojke koja je održana u Kijevu, u Ukrajini.

    „Naše mlade matematičarke još jednom su pokazale ne samo da Srbija ima sjajne talente, već i da je neophodno prevazići predrasude o rodnoj predodređenosti u ovoj oblasti“, poručila je Matić.

    Jelena Ivančić, učenica trećeg razreda Matematičke gimnazije, osvojila je svoju treću zlatnu medalju i apsolutna je pobednica Olimpijade, kao jedina od 196 takmičarki ostvarila maksimalnih 42 poena. Srebrnu medalju osvojila je Tamara Ponjavić, a bronzane Milica Vugdelić i Maja Cvetković. U ekipnom plasmanu, osvojeno je četvrto mesto u zvaničnoj evropskoj konkurencij, saopštila je Društvo matematičara Srbije.




  • Programi za digitalnu pismenost i bezbednost najmlađih

    Objavljeno 10.04.2019. u Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, najavila je da će Ministarstvo sprovesti četvrti po redu IT karavan, školsku kampanju za pametnu i bezbednu upotrebu novih tehnologija, od 16. aprila do 22. maja.

    Ona je navela da je ove godine uključeno 25 škola, odnosno oko 2000 đaka, iz Niša, Novog Pazara, Čačka, Zrenjanina i Beograda, a koncept programa predstavlja takmičenje za osnovce iz poznavanje digitalnih tehnologija i digitalne bezbednosti.

    Na konferenciji za novinare u Pres centru UNS-a, ona je ukazala na značaj podsticanja dece i mladih da koriste digitalne tehnologije za učenje i kreativno izražavanje, ali i neophodnost prevencije i edukacije za jačanje njihove onlajn zaštite.

    „Istraživanja pokazuju da gotovo svi mladi imaju naloge na društvenim mrežama, a da čak polovina njih ima više od 500 onlajn „prijatelja“. To pokazuje koliko je njima važno da budu prisutni i popularni na mreži, i mi želimo da im pokažemo da je to moguće i sa afirmativnim, pozitivnim i bezbednim ponašanjem na internetu“, objasnila je državna sekretarka slogan ovogodišnjeg IT karavana „Faca interneta“.

    Ona je podsetila i da Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija realizuje kapitalni projekat „Povezane škole“ u okviru kojeg će biti obezbeđena lokalna računarska mreža za svih 1700 školskih objekata u Srbiji, koja će omogućiti modernizaciju procesa nastave, i da je završetak prve faze za 500 škola predviđen do septembra ove godine.

    Ovom prilikom predstavljena je i medijska kampanja za bezbednost dece na internetu „Tvoj internet broj  - 19833“ koja promoviše zaštitu dece onlajn i Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, a pratiće i IT karavan 04.

    O potrebi za podizanjem digitalne pismenosti i digitalne bezbednosti govorili su i Brankica Sebastijanović, glumica i voditeljka školske kampanje IT karavan 2018. i 2019. godine, Nevena Mladenović Blagojević, urednica Školskog programa RTS-a, Milan Inić Jaserštajn, internet influenser i Irina Arsenijević, muzička umetnica i influenserka, oboje učesnici medijske kampanje za bezbednost dece na internetu, kao i đaci, akteri promotivnih spotova Una Cvejić i Mateja Đorđević.

    Marta Avramović, studentkinja softverskog inženjerstva na Elektrotehničkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, koja će biti specijalna gošća na Međunarodnom danu devojaka u IKT-u, najavila je tu manifestaciju koja će biti održana 25. aprila u organizaciji Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.



  • WhatsApp od sada pruža veću kontrolu

    Objavljeno 09.04.2019. u Društvene mreže, Vesti

    WhatsApp je objavio da uvodi izmene u svoju aplikaciju za razmenu poruka, kako bi korisnicima dao veću kontrolu nad načinom na koji se povezuju sa grupama, čime se rešava jedna od najizraženijih pitanja privatnosti na platformi.

    Ukratko rečeno, korisnici će sada imati opciju da kontrolišu ko ih može dodati u grupe i moći će da biraju između podešavanja „Niko“, „Moji kontakti“ (osobe čiji su telefonski brojevi sačuvani u imeniku telefona) i „Svi“ – pod uslovom da nemaju rezervacije za osobe koje nasumično dodaju druge u različite grupe.

    Da bi dodao nekog u grupu ko ima ograničen pristup, od korisnika će se tražiti da pošalje privatnu poruku sa pozivnim linkom osobi koju želi da pridruži grupi. Taj pojedinac tada može da odluči da li želi da se pridruži grupi putem pozivnog linka, koji će biti aktivan 72 sata. Ova funkcija će se pojaviti širom sveta u narednim nedeljama, nakon što korisnici ažuriraju najnoviju verziju WhatsApp aplikacije.

    Uvođenje ove nove opcije nastalo zbog toga što je veliki broj korisnika izrazilo frustraciju zbog nepoželjnih poruka koje su uzrok toga što ih je neko dodao u grupe bez njihovog pristanka.

    Ova tema vezana za veću kontrolu privatnosti i dodavanja korisnika u grupe za koje nisu dali saglasnost, dobila je na značaju u poslednjih nekoliko meseci. Naime, mnoge nacije i političke organizacije su krenule na izbore i primenjivale praksu propagiranja i reklamiranja kroz grupe u koje su nasumično dodavali što više ljudi na platformama za dopisivanje. Na okruglom stolu u Nju Delhiju u februaru ove godine, predstavnici kompanije rekli su da se bave ovim problemom i istražuju načine za njegovo rešavanje.

    Poslednjih meseci, kompanija je uvela mnoge promene, uključujući i nametanje ograničenja broja poruka koje korisnik može da prosledi aplikaciji, kao i poboljšavanje alata za otkrivanje neželjenih poruka sa ciljem uklanjanja lažnih korisnika.


    Izvor: venturebeat.com



  • Facebook uvodi novu opciju

    Objavljeno 09.04.2019. u Društvene mreže, Vesti

    Facebook će uskoro svojim korisnicima otkrivati zašto im se određeni sadržaj pojavlјuje na početnoj strani, tj. News Feed-u.

    Inače, Facebook, Twitter i YouTube dugo su se nosili s kritikama javnosti upravo zbog toga što su koristili algoritme za predlaganje sadržaja, ali bez objašnjenja na koji način oni funkcionišu. Opcija "Why am I seeing this post?" će korisnicima otkrivati koja njihova aktivnost podstakla algoritam da im prikaže baš taj sadržaj koji im se u tom trenutku prikaže, piše BBC. Nova opcija trebala bi biti dostupna od 2. maja, kažu iz Facebooka.

    Opcija "Why am I seeing this post?" (odnosno "Zašto vidim ovaj post?") korisnici će moći da je pronađu u padajućem meniju koji se pojavlјuje s gornje desne strane svake objave na News Feedu. i na taj način će dobiti odgovor zašto je tu objavu sistem Facebook algoritama izabrao da prikaže. Sličnu opciju Facebook nudi za svoje sponzorisane oglase od 2014. godine, a najavili su da će unaprediti i nju.

    "Ta ažuriranja deo su naših stalnih napora da lјudima pružimo više konteksta i kontrole na Facebooku", navodi se u postu na blogu kompanije.

    Izvor: www.nezavisne.com

    Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu sugeriše da pametno birate sadržaje koje će vam se plasirati putem društvenim mrežama i da budete oprezni kada delite informacije o sebi.

  • Roditelјi, da li ste čuli za izraz „šerenting“?

    Objavljeno 08.04.2019. u Edukacija, Saveti, Vesti

    Da li znate šta je „šerenting“ (eng. sharenting)? To je pojam koji je nastao spajanjem dve reči iz engleskog jezika – „share“ što znači deliti i „parent“ što znači roditelј, a odnosi se na roditelјe koji objavlјuju previše slika i video snimaka svoje dece na društvenim medijima.

    To je #TMI (eng. to much information - previše informacija) verzija roditelјstva.

    Neki roditelјi žele da sa svojim online prijatelјima podele koliko su zapravo ponosni na svoju decu i da se pohvale koliko su ona pametna i talentovana. To rade iz dobre namere ali to nije uvek dobra odluka. Roditelјi na taj način stvaraju reputaciju svoje dece na internetu od najranijih perioda života, ali većina dece ne želi da drugi lјudi vide njihove slike i snimke koje su njihovi roditelјi objavili. 

    U mnogim kontekstima roditelјi nisu smatrali te stvari nekim velikim problemom, ali kod tinejdžera to može da utiče na njihovu vlastitu „sliku o sebi" ili da potencijalno dovede do sajber siledžijstva. Druga potencijalna opasnost od "šerentinga" je "digitalna otmica", kada nepoznate osobe preuzmu javno dostupne slike dece i koriste ih u kriminalne ili seksualne svrhe.

    Tema šerentinga je postala prilično ozbilјna. U slučaju kada roditelјi objavlјuju previše informacija o svojoj dece na internetu javlјaju se naka od sledećih pitanja:

    Pitanje sigurnosti: Ako je identitet dece otkriven putem interneta, time se dete izlaže riziku da mu identitet bude ukraden i bezbednost ugrožena. Roditelјi su mišlјenja da se to njihovom detetu neće desiti. Realnost je zapravo drugačija i zloupotrebe se sve češće dešavaju.

    Pravna pitanja: U budućnosti roditelјi se mogu suočavati sa svim vrstama pravnih pitanja ukoliko ne dobiju pristanak svoje dece za objavlјivanje sadržaja na kojima se ona nalaze. Devojka koja je napunila 18 godina tužila je svoje roditelјe jer su objavili sliku dok je ona još bila beba, a ona nije pristala da slika bude postavlјena i time bila izložena zloupotrebi na internetu.

    Digitalni narcizam: Objavlјivanjem previše sadržaja koji se tiču uspeha deteta ili nečeg drugog što je dete postiglo, roditelјi stiču utisak da ne rade ništa loše. Zapravo to nije dobro za decu a ni za roditelјe. Samopouzdanje roditelјa ne bi trebalo da se gradi na osnovu postignuća deteta.

    Kako da roditelјi naprave balans između toga šta je u redu da objave na svojim profilima, a šta je ono što bi ipak trebalo da zadrže za sebe? Sa pojavom blogera i infuensera, mnogo roditelјa zarađuje novac time što objavlјuju sadržaje na raznim medijskim platformama čiji su glavni akteri njihova deca. „Daduniversity“ je mišlјenja da negativni efekti nadmašuju pozitivne kada se radi o postavlјanju sadržaja iz privatnog života deteta. Roditelјi bi trebalo da zastanu, razmisle i postave sebi sledeća pitanja pre nego što sledeći put objave nešto o svom detetu na društvenim mrežama.

    Kakvu sliku stvaram o svom detetu na internetu? Kako druge osobe vide moje dete? Da li će se možda stideti zbog ovoga u budućnosti? I ono najvažnije, da li taj podatak može predstavlјati informaciju za pedofile koji to mogu iskoristiti da stupe u kontakt sa detetom?

    Mame i tate bi trebalo da obratite pažnju da li žele da budu deo digitalne arhive svoje dece. Mnogi roditelјi smatraju da su, kao odrasle osobe, odgovorne za blagostanje vlastitog deteta i da im ne treba dozvola dece dok god smatraju da im fotografije ne čine nikakvo zlo. Međutim, oni moraju ozbilјnije da shvate zabrinutost svoje dece za privatnost. Jednostavan razgovor sa decom o tome kakve slike vole i da li se slažu da se one objave, pomoći će da se izgradi bolјi odnos na relaciji roditelј-dete. Postovi su digitalne tetovaže. Oni su trajni i gubite kontrolu kada ih objavite. Roditelјi moraju biti svesni kako bi taj sadržaj mogao uticati na život deteta na bilo koji način u budućnosti.

    Izvor: www.daduniversity.com